Sunday, December 23, 2018

BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

Bab ini tentang kepelbagaian budaya murid.  Sebagai contoh, pengurusan merentas budaya dan isu kepelbagaian budaya murid.  Bab ini juga dapat mengetahui, memahami dan mengenalpasti gaya pembelajaran, pengurusan merentas budaya dan isu-isu budaya di sekolah.
           Menurut kamus dewan, perkataan “Pengurusan” didefinisikan sebagai pengajaran dan pengawalan pengelolaan, penyelenggaran.  Menurut Pasudi Suparlan pula, budaya adalah sebagai keseluruhan pengetahuan manusia sebagai makhluk sosial yang digunakannya untuk memahami dan menginterpretasikan lingkungan dan pengalamannya, serta menjadi landasan bagi tingkah lakunya. 
            Secara umumnya, perkataan “Budaya”, yang berasal daripada bahasa Sanskerta iaitu “buddhayah”, merujukan bentuk jamak atau buddhi (budi atau akal) yang diertikan sebagai hal-hal yang berkaitan dengan budi dan akal manusia.  Sehubungan dengan itu, kerja kursus ini menitikberatkan dalam mengkaji budi dan akal pelajar di sekolah.
          Antara cara penyelesaian pengurusan budaya merupakan budaya membaca seperti wujud program nilam, perpustakaan yang lengkap, program akhbar, dan pameran.  Budaya hormat-menghormati yang mengandungi pendidikan tidak formal, pendidikan semiformal, dan pendidikan formal.  Seterusnya, budaya agama dan kaum seperti aktiviti dalam kelas, hasi sukan, hari guru, gorong-royong, aktiviti persatuan, dan badan beruniform yang dapat menjalinkan hubungan antara satu sama lain tanpa mempedulikan kaum, bangsa, dan agama.  Budaya status sosial seperti biasiswa dan tuisyen percuma.  Budaya berpakaian seperti ketatkan peraturan sekolah dan kempen-kempen tertentu.
            Antara faktor kewujudan kepelbagaian budaya sekolah seperti berikut.  Sebagai contoh, melahirkan masyarakat yang suka membaca, menghargai jasa dan sumbangan guru, memupuk sikap majmuk dan harmoni antara pelbagai kaum, jurang ekonomi dapat dikecilkan dan lain-lain.
         Akhir kata, bab ini dapat membantu lebih memahami peranan seorang guru untuk menentukan suasana budaya sekolah.  Guru akan sedar bahawa mempunyai pelbagai masalah yang ditimbul dalam kalangan pelajar atas isu budaya.  Sebagai seorang guru,memang penting untuk menyiapkan diri supaya boleh jadi teladan bagi pelajar.

SLIDE NOTA

No comments:

Post a Comment