Pengurusan bilik darjah bermaksud bagaimana guru dan pelajar bekerja, bagaimana mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran dan pembelajaran berlaku (Bosch, 2006).
Pengurusan bilik darjah adalah satu proses pembentukkan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya dimana iklimnya kondusif untuk pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai (Mok Soon Sang, 2011).
Ia melibatkan pembinaan suasana pembelajaran yang terbaik dalam bilik darjah bagi meningkatkan motivasi pelajar dan memperkembangkan sikap tanggungjawab serta kebolehan untuk membuat perancangan sendiri (Noraini Idris, 2009).
PERANAN GURU DALAM MELAHIRKAN PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG KONDUSIF
Kedudukan meja pelajar
meja guru biasanya terletak di hadapan bilik darjah. Keadaan ini memberi gambaran guru sebagai seorang pemerintah yang menguasai semua muridnya. Di kedudukan ini, semua murid dapat melihat guru, dan meja guru jelas kelihatan dari pintu darjah.
Penyusunan kerusi meja murid dalam bilik darjah yang berbeza kebolehannya perlu dikawal, dan ditentukan oleh guru, kerana penyusunan ini ialah cara mengawal disiplin juga dan dengan cara itu guru harus memisahkan murid- murid yang perlu dipisahkan atau membiarkan murid yang perlu berseorangan.
Alat bantu mengajar (ABM)
Alat bantu mengajar (ABM) seperti carta haruslah digantung di suatu tempat yang sesuai supaya semua murid boleh melihatnya dengan mudah. Semasa menggunakannya, guru haruslah membimbing murid-murid meneliti perkara yang penting supaya tidak membazirkan masa murid-murid serta boleh mencapai hasil pembelajaran yang dikehendaki. Jika carta itu mengandungi beberapa bahagian, guru boleh menutupnya terlebih dahulu, kemudian menunjukkan kepada murid-murid bahagian demi bahagian mengikut urutan penerangan guru. Cara ini boleh menarik minat murid serta membangkitkan daya pemikiran mereka.
Papan kenyataan
Papan kenyataan hendaklah dilengkapi dengan jadual waktu, jadual bertugas, carta organisasi, pelan keselamatan, sudut matapelajaran, sudut bacaan, kata-kata motivasi.
Setiap papan kenyataan sudut matapelajaran hendaklah diisi dengan nota-nota yang penting.
Guru hendaklah mengagihkan setiap sudut mata pelajaran kepada beberapa kumpulan pelajar untuk mereka penuh kan papan kenyataan tersebut.
KEMAHIRAN KOMUNIKASI
Konsep Komunikasi
Komunikasi merujuk kepada pertukaran dan pengaliran maklumat daripada seseorang kepada orang yang lain. Proses penghantaran mesej daripada penghantar kepada penerima dikenali sebagai komunikasi.Komunikasi berkesan hanya akan berlaku apabila penerima memahami mesej yang dihantar dengan tepat.
Terdapat dua jenis komunikasi:
(a) Komunikasi lisan
(b) Komunikasi bukan lisan.
Pola Interaksi dalam Bilik Darjah
Interaksi bermaksud pengaruh atau aksi dua hala.Dalam proses ini, seorang individu berinteraksi dengan individu-individu yang lain atau bahan-bahan di dalam persekitaran dengan tujuan mempengaruhi satu sama lain.Di dalam bilik darjah
Terdapat 3 jenis pola interaksi iaitu:
1. Interaksi sehala -interaksi sehala daripada guru kepada murid.
2. Interaksi dua hala -interaksi dua hala antara guru dengan murid atau
murid dengan murid
3. Interaksi pelbagai hala -interaksi antara guru dengan murid,murid dengan
murid dan murid dengan guru.
Kepentingan Komunikasi dalam Pengajaran dan Pembelajaran
l Mewujudkan satu persekitaran pembelajaran yang aman dan harmonis.
l Membolehkan guru memotivasikan murid-muridnya supaya berminat dalam pembelajarannya.
l Mewujudkan hubungan yang mesra antara guru dan murid,murid dan murid supaya pembelajaran lebih menyeronokkan.
l Penglibatan murid yang lebih aktif dan berkesan.
Halangan dan Gangguan Komunikasi dalam Pengajaran & Pembelajaran
l Suasana kelas yang bising.
l Guru yang kurang berpengalaman.
l Kepimpinan guru yang autokratik.
l Bilangan murind yang terlalu ramai.
Langkah-langkah untuk mewujudkan Komunikasi Berkesan dalam Bilik Darjah
1. Rancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang baik
2. Elak kriyik dan melabel murid-murid
3. Guru sebagai Role Model
4. Gaya kepimpinan DEMOKRATIK
Perancangan Pengajaran dan Pembelajaran (P&P)
Guru perlu membuat perancangan sebelum memulakan proses P&P.Merangkumi rancangan pengajaran harian dan rancangan pengajaran tahunan.Guru perlu mengenal pasti tahap keupayaan pelajar, hasil pembelajaran yang hendak dicapai, bahan bantu belajar yang akan digunakan, strategi atau kaedah yang hendak diaplikasikan, isi pelajaran yang sesuai dengan masa.
SLIDE NOTA
SLIDE NOTA
No comments:
Post a Comment