Sunday, December 23, 2018

BAB 13: SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

ARKIB : 31/01/2005

Kecemerlangan pelajar - Persekitaran sekolah atau rumah?

PADA Analisis 1 yang disiarkan dalam Pendidikan Bestari Khamis lalu, kita melihat bagaimana ibu bapa dan guru berkonflik mengenai peranan dan tanggungjawab masing-masing dalam mendidik anak-anak. Si ibu `pening kepala' dengan beban akademik dan fizikal yang diserahkan oleh sekolah kepadanya. Apa pula kata para profesor di universiti?

 Ikuti tinjauan MARZITA ABDULLAH.

PERSEKITARAN sekolah dan peranan guru merupakan faktor terpenting yang mendorong kecemerlangan akademik seseorang pelajar.
Faktor tersebut tidak boleh ditolak walaupun ada pelajar memberi alasan mereka cemerlang kerana mengikuti tuisyen.

``Sekolah mempunyai strategi, kumpulan penggalak atau pendorong semangat,'' kata Pensyarah Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan Universiti Sains Malaysia (USM) Prof. Madya Aminah Ayob.
Baginya, guru ialah kumpulan peng- galak, pendorong dan pengatur strategi.

``Sesama rakan sebaya pula akan mewujudkan komuniti persaingan,'' ujarnya.
Walaupun ibu bapa menyumbang kepada kecemerlangan anak masing-masing, namun bagi beliau `sumbangan' mereka sekadar `asas' kepada kejayaan itu.

``Dengan kata lain, ibu bapa yang mengambil berat tentang akademik anak akan meletakkan harapan kepada mereka dan harapan itu adalah `asas' dalam diri para pelajar ini,'' katanya.
Aspirasi

Tambah beliau, tanpa dorongan daripada pihak sekolah, mungkin semangat dan aspirasi pelajar untuk mencipta kecemerlangan tidak wujud.

Beliau mengambil contoh pelajar cemerlang di sekolah berasrama penuh yang tidak mengikuti sebarang tuisyen, tetapi patuh kepada perancangan yang diatur pihak sekolah.
Mereka mengikuti kelas prep dan membuat latih tubi dengan bimbingan guru.
``Ini ialah bantuan tambahan.

``Sekolah mengatur strategi. Sekali gus ini membuktikan bahawa peranan sekolah itu penting untuk pelajar mencapai kecemerlangan dalam peperiksaan,'' katanya.

Bagi Presiden Persatuan Psikologi Malaysia, Datin Dr. Noran Fauziah Yaakob, sekolah dan ibu bapa mempunyai peranan yang sama penting dalam dunia akademik para pelajar.

``Hubungan kedua-dua pihak ini penting untuk melahirkan pelajar yang cemerlang,'' katanya. Beliau tidak menafikan bahawa sistem di sekolah berasrama penuh mampu melahirkan pelajar cemerlang.
Ini kerana sekolah-sekolah demikian mempunyai persekitaran yang kondusif dan guru-guru yang komited.

``Dengan kata lain, guru di sekolah ini memainkan peranan penting dalam kecemerlangan pelajar apatah lagi mereka sedia maklum kehendak dan hala tuju sekolah-sekolah ini,'' katanya.
Mengenai kelas tuisyen pula, beliau mengakui perkara tersebut sudah menjadi budaya dalam kalangan ibu bapa dan pelajar di kawasan bandar seperti di Kuala Lumpur dan Petaling Jaya.
Sebagai ibu bapa, Noran Fauziah turut menghantar anak-anaknya ke kelas-kelas tuisyen tersebut.

``Tetapi ini bukan bermakna kita tidak percaya kepada perancangan sekolah dan tidak menghargai guru-guru sekolah,'' ujarnya.

Menghantar pelajar ke kelas tuisyen bertujuan supaya para pelajar lebih konsisten dengan pelajaran yang diikuti di sekolah.

``Lagipun bagi ibu bapa yang bekerja, mereka tidak mempunyai masa untuk meneliti satu persatu kerja-kerja sekolah yang dibawa balik ke rumah,'' katanya.

Bagi beliau, peranan sekolah penting untuk menentukan kecemerlangan pelajar, manakala peranan kelas tuisyen hanya sebagai pelengkap kepada sekolah.

ArtikelPenuh: 

http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2005&dt=0131&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pendidikan&pg=pe_01.htm#ixzz5DKSMnHjh
© Utusan Melayu (M) Bhd

SLIDE NOTA

No comments:

Post a Comment